tirsdag, februar 03, 2009

KarriÆren venter!


La meg fortelle deg litt om mine karriereplaner...

Da jeg var 10 hadde jeg planene klare for resten av mitt liv. Jeg skulle gjøre meg ferdig med Evje og Gjettum, så skulle jeg på Valler. Der skulle jeg ta teoretisk matte (dette fant jeg ikke ut av før jeg gikk i 8'ende) og så ville jeg velge fysikk og matte og alt sånn. Og når det var ferdig, noe som var sinsykt langt frem i tid, skulle jeg gå på arketekthøyskolen sånn som Anne-Lise i kurt bøkene. Jeg var lykkelig og veldig fornøyd med denne besluttningen helt frem til vi skulle ta en karrieretest i 10'ende.

Jeg fikk høye resultater på Naturbruk, Helse og sosial og på resturant og matfag.... dette var jo ikke med i planen min...


Jeg snakket med rådgiveren på skolen min, og fant ut av at Helse og Sosial var tingen for meg. Takk Else.


I fjord, i starten av året, fant jeg og min mor ut av at jeg hadde mange valg. jeg likte barnevernspedagog. det er onkelen min, og det han driver med er ganske spennende:)


Linjene jeg ville gå var grunnfag HS så over på BUA deretter GSK (etter dette vurderte jeg veldiog lenge et friår som ettåring i en menighet) og så BVP. 6 år til med skole versågod! sukk.


Da jeg gikk i første, fikk jeg innkalling til sesjon i millitæret. da begynte tankene å snurre i hodet mitt. jeg takket ja (siden jeg er jente, kan jeg si nei også) og dermed var det bestemt. ikke noe ettåring her....


Jeg begynte i 2. på BUA men... hei hvor ble alle vennene mine av? rud... det var nokk ikke så lett å motivere meg, men jeg hadde flaks og fikk gode lærere og medelever, så det gikk etterhvert. i løpet av det første halvåret var det mye som ikke var som det burde være. jeg var sinsykt mye syk (det pleier jeg ikke å være...) og det ressulterte i mye fravær...



Jeg begynte å se på fler muligheter. jeg er jo ikke så veldig glad i å gå på skole, så etter mye om og men, så bestemte jeg meg for å søke fagbrev. der kan man jo jobbe i 2 år med lønn, og man kan ta GSK på kvelden. dessuten får jeg råd til å flytte for meg selv! det virket jo perfekt...
... Inntil jeg for det første begynte å pusse opp på rommet mitt (og da er det jo kjekt å bo der noen år til) og den andre faktoren var... en, 2, 3, 4 og nå 5 fantastiske mennesker jeg har møtt. 5 fantastiske kateketer: Turid, Anna, Mari, Karianne og Jorund




Vi hadde besøk av en kateket på skolen på fredag, og på mandag så gikk det opp for meg. det er det jeg skal bli. kateket.

Men nå ramler problemene inn her. hva skal jeg søke? orker jeg dette? vil jeg virkelig dette? er det virkelig sånn at jeg skal stole så mye på en følelse?

jeg håper svaret er JA!!!!

Visk ut alt gammelt så skal jeg fortelle deg om de nye planene :)


GSK neste år, så et år i millitæret eller som ettåring, deretter 1 år på min drømmeskole : folkehøgskulen i Volda på RLS linjen og så MF i 5 år:D



Jeg gleder meg og smiler når jeg tenker på det! Håper dette er riktig av meg å gjøre... :)

3 kommentarer:

Anette sa...

Hei Hanna!
Det er ikke lett... alle valgene dere skal ta! Forstår godt at det endrer seg underveis :-) Heldigvis er det ikke slik lenger - at det man velger må være slik for alltid!

Vi har en flott karriereveileder (Karianne) du kunne tatt en prat med hvis du vil. Ønsker deg lykke til!

Jeanette sa...

Du har tankene på plass, men du finner nok ikke ut om det er riktig før du er i gang! Uansett hva du skal senere, så er alt verdt å prøve :)

Mari sa...

Jeg heier! Du blir en nydelig kateket :) Du kan jo feks begynne med UKT (ungdom kultur og tro studiet på MF) og bygge videre på det!

Klem Mari