onsdag, mai 13, 2009

En liten oppsummering.

Hvordan jobber jeg med målene i ptf?

- Utføre arbeidet i henhold til gjeldende regelverk og yrkesetiske retningslinjer
- Planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere pedagogiske aktiviteter tilpasset alder, funksjonsnivå, kulturtilhørighet og livssituasjon.
- Gjennomføre aktiviteter som å stimulere barns språklige, intellektuelle, emosjonelle og motoriske utvikling.

på det første målet har det i grunn ikke vært så veldig vanskelig. Som dere ser, har jeg bilder av en del anlet her, men det er fordi jeg har fått lov både av foreldre og av de jeg har tatt bilder av, og spurt om det er greit om jeg bruker bildet ute på bloggen min. når det gjelder brukermedvirkning vil jeg si at vi er på topp ti listen! Vi spør alltid hvem som vil gjøre hva når, og hvordan de vil gjøre det. (innenfor noen rammer så klart)

det som imidlertidig er veldig vankelig for min del, det er hvordan jeg behandler de forskjellige. jeg har mange gode vener i speidern, som jeg samtidig er leder for. det gjør at jeg får en del interessekonflikter når jeg er på jobb og når jeg skal fordele oppgaver utover. dette gjelder ikke bare hvordan jeg skal fordele oppgaver til de eldre, men også noen av de som er yngere er kule å henge med. (det er en del av guttene) derfor når jeg fordeler kipe oppgaver, eller skal fordele goder eller premier, er det veldig lett å gi goder til de jeg liker best.

alikevell tar jeg meg selv i det, og vet at det er viktigere at de som ikke får like mye oppmerkosmhet, burde få fler goder. dette er noe jeg jobber veldig med, og bilr bedre og bedre på.

det andre målet, er nok det jeg sliter mest med. fordi jeg er så vant med alt jeg gjør i praksis, er det ikke naturlig for meg å sette meg ned og skrive om det jeg har opplevd, eller om jeg har fått nye erfaringer. det er ikke fordi jeg ikke har fått det eller opplevd noe nytt, men det at det over hodet ikke faller meg naturlig inn å skrive det ned (også sikkert fordi jeg er ganske lat)

med det handler bare om dokumenterings biten. jeg er faktisk ganske god på å planlegge, tilrettelegge og gjennomføre aktiviteter som passer for forskjellige funksjonsnivåer. i og med at jeg har et så bredt spekter på alderen, så skal det ofte litt til før man finner noe som fenger alle. men med lang og god erfaring popper det opp aktiviter hele tiden, og siden jeg er ganske barnselig av meg har jeg ingen problemer med å leve meg inn i situasjonen, så jeg får med meg mest mulig.

så til det siste målet for i år. Dette er ikke noe jeg gjør veldig bevist, men jeg har likevel med leker og aktiviteter som utvikler barna. i starten av året ville jeg ha satt meg ned, og sagt at det ikke finnes noe sånne aktiviteter som kan utivkle så gamle barn, med det er definetivt noe jeg ikke ville ha gjort nå. jeg har lært så mye dette året om ting som kan utvikles selv hos eldre barn og jeg tar det med meg, og fletter det ganske uvist inn i en del leker og aktiviteter.

Hva skjer på praksisplassen?

det skjer faktisk ganske mye hele tiden, og det er ikke mulig å forklare om rutiner eller lignende ting, for det finnes ikke. det eneste vi har av rammer, det er tidspungtene for hva vi skal gjøre. småspeidern = halv 6 til 7, og storspeidern = 7-halv 9.

På praksisplassen er jeg hovedleder for jentene, men siden vi har slått oss sammen med guttene, har jeg ansvar for de også . det jeg hovedsakelig gjør, det er å planlegge og gjennomføre møter og turer. jeg er veldig glad i alle på praksisen min, og har det veldig gøy hver gang jeg er der :)

Prøveeksamen.

Prøveeksamen gikk mye lettere en jeg hadde trodd. sist gang var det mye styr og stell og jeg var i grunn ikke sikker på hva jeg skulle gjøre, og tok egentlig ikke til meg veiledning så veldig odt, ig og med at jeg ikke hadde vært med på det før... men denne gangen tok jeg til meg veiledning i mye større grad en det jeg gjorde sist, og fikk til progresjon under veis, og oppnådde et resultat jeg var veldig fornøyd med.

jeg satt i klasserommet sammen med Marthe, Alex og Pernille til kl. 5 da de gikk og til 7 da jeg gikk første dagen. da følte jeg at jeg var kommet veldig godt i gang, og jeg kunne puste ut da jeg kom hjem, og jeg tengte faktisk nesten ikke på det. dagen etter var det litt slappere i og med at jeg hadde kommet så langt, men det var jobbing da også, og jeg fikk en god veiledningstime med gode ideer og positiv respons. resultatet ble at jeg forandret en del på det som var utganspungtet, men i en bedre rettning.

Aktiviteten var : jeg tok med meg 8-10 unger (3 under fremføringen) og skulle lage i stand til vårfest sammen med dem. da dekket vi på bordet med blomster og papp duk, fargestifter og fine pyntegjenstander i form av små blomster. etterpå vasket vi hender, kuttet opp frukt og lagde vår talerkener med frukten( det vil si at vi lagde blomster, sol etc. med frukt på et fat) hadde mange fine samtaler med barna om frukt og vår under veis, og alt i alt, likte jeg resultatet veldig godt.

1 kommentar:

Anne Marit sa...

Så fint at du opplever at du er blitt mer bevisst på det arbeidet du utfører i speideren. Å jobbe med større barn betyr andre utfordringer enn når du jobber med mindre barn. Læring og utvikling skjer hele livet - selv for oss "gamle" lærere.
Prøveeksamen var en fin opplevelse. Så bra at du ser betydningen av veiledning og at planer alltid kan forbedres. Lykke til videre.