søndag, september 21, 2008

Pangstart!

Da var vi i gang og årets første speidertur er unnagjort og jeg har mange morsome og hyggelige minne å dele.

Dette var informasjonoen de fikk:

Speidertur m/Patruljene til Haslumseter 20-21 September
Det blir tur med speiderpatruljene 20-21 September.
Dette er en Patruljetur der vi skal ga i patruljene (dvs vi slar sammen patruljene, slik at alle jentene går sammen og alle guttene sammen), og deretter møtes på ett sted for felles overnatting. Der blir det felles middag, overnatting og frokost og senere retur. Det blir grundige forberedelser til turen pa speidermøte 18 September.
Det blir ledere tilstede der vi starter, og Hanna vil være tilstede på overnattingssted og overnatte sammen med patruljene, pluss sjekke alle ut og inn. Men mye av poenget med turen er at speiderne skal lære a finne fram selv.
Oppmøte:
Gutter - P-Plass Stein Card, Steinshogda, Iørdag 20 sept kl 11.
Jenter - P-plass Skytterkollen ved Baerumsmarka, Iørdag 20 sept kl 11.
Retur:
Alle speidere. P-plass ved Burudvann i Lommedalen, søndag 21 September kl 14.
Pris: Kr 50, som betales ved oppmøte.
Utstyrsliste:
Dette lager vi pa speidermøte torsdag. Alle far dette med seg. Hvis du er i tvil, så ring
Hanna/Sverre. Fellesutstyr ordnes av Iedere/patruljeførere
Mat:
Alle tar med egen matpakke til lunch Iørdag og frokost søndag. Middag planlegges på
speidermøte og ordnes felles.
Hvis dere lurer på noe, så bare ring.
Påmelding til Hanna 4811 6141 - torsdag kveld

Det ble ikke helt sånn som det stod i infoen. jeg gikk sammen med jentene oppover til Haslumseter kappell, som i og for seg er en fin tur, hvis vi ser bort i fra at det er utelukkende oppover.... likevel tok jentene det med godt humør! slenger med en del bilder fra hele turen underveis!

Hele turen begynte med at min kjære søster Maren sin sekk (som var to dager gammel) var ødelagt... Ellers var alle i topp form, i alle fall de 4 som møtte opp!(resten var vist i bursag og en i bryllup...) Så da var det 2 pf'er, 4 jenter og meg/hovedlederen som gikk oppover.
Da vi var kommet litt over halvveis tok vi en pause og spiste matpakker og koste oss! på det tidspungtet var vi like ved Brunkollen :) (kan godt innrømme at det var en smule fristene å hive fra seg sekken og løpe bort for å kjøpe en bolle, men nei...) Selvfølgelig har noen glemt matpakke, jeg refererer igjen til min søster, men som den gode og omsorgsfulle leder jeg er hadde jeg tatt med et brød og nugatti på tube:D jippi for meg!

Etter mye latter og et godt måltid gikk vi videre. Vi hadde med oss to stykker som ikke hadde vært på tur før, så det var vel litt skummelt å si ifra når man får gnagsår på ryggen. Men vi fikk ordnet det og vi byttet om på to sekker, fordi vi har så veldig snille og flotte jenter!!

Du kan tro vi gikk langt, men snart var vi fremme... trodde vi. Vi ventet på guttene som kom 2 timer etter oss, og det kan jo sies at de kon gikk 2 km lenger en oss, men de hadde vanskerligere tereng (pluss at det var noen som bar tingene i hendene og hadde ting dinglende ned av sekken.... jaja) vi fordrev tiden med lek, sang i form av et minikor (det gikk veldig bra, helt til det kom noen andre, og da var det ingen andre en meg som turte å synge... -.-) og vi slappet av og spiste bollene jeg hadde laget dagen før!
Jaja, guttene kom, og da ble det baluba! De var over alt med en gang! Selvom de nett hadde gått 8km, var de over alle hauger før vi fikk sagt hei og hallo... Noen klatret inn en luke i kappellet vi var like ved, noen plaget vepsen i vepsebolet der så en jente ble stukket, noen lette etter et sted de kunne sove og andre sloss med øks og vedkubber.... What a kaos! menmen gutter er gutter, så la de holde på!

Jeg satt med ned sammen med den eldste av guttene for å finne ut hva vi skulle gjøre. Ettersom en alerede var blitt stukket av veps og vi hadde med oss en alergiker, bestemte vi oss for å gå vidre. Det er easy match å få med seg alle når man lokker med kvikklunsj og kjeks og så gikk vi da.... trodde vi, de var bare at som den supre pakker jeg er, pakket jeg litt om for gutta så alt var i sekken, og ingen ting i hendene!

Vi gikk videre. Ned brunkollen mot buruvann om fugleleiken og ned til Øyervann. Vi fant en flott plass der gutta hadde ligget før og vi begynte å lage leir. Det var en flott nedstigning fra oppovergåing hele dagen!

Da vi var vel fremme var det på høy tid å lage middag! Jentene gjorde det enkelt og hadde kjøpt ferdig pasta, eller sånn man varmer opp med melk, godt, men veldig kjedelig! Gutta derimot, som jeg spiste med, hadde taco! Det er noe av den beste tacoen jeg noen gang har spist (rart hvor godt ting blir på tur!)NAM!

Oppvasken er jo primitiv og vi bruker vannet like ved der vi ligger, og når det er litt i skumringen og solen er på vei ned, blir det veldig fine bilder! (i alle fall når du har et bra kamra)

Slitene jenter etter en lang dag!!

Oppvask og Gode smil :)

Om kvelden slo vi opp en pressending som så ut som et telt. Vi hadde selvfølgelig leir bål med spøkelseshistorier! :) Vi grillet marsmellows og lagde sjokoladebanan! nam, nam!...

På kvelden, da det var helt mørkt, lå alle mann alle inne i teltet. Vi snakket, lo hadde det hyggelig og spilte litt kort. Godteri var til stede for fult! Gutta planla døgning, men jeg og en annen sovnet rundt 2 som de siste.... Vi var super heldige med været og hadde sol begge dagene og stjerneklar nattehimmel :D Fantastisk!

Neste dag våknet nesten alle litt senere enn vanelig, men alikevel tidlig. 0813 sharp var de første gutta oppe for å lage pannekaker til frokost.... Jentene skulle ha grøt, men den ble brent, så de tok gele og sjokoladepuddingen vi ikke orket kvelden før.... Jeg derimot spiste egg og bacon, så jeg vant overlegent når det kom til kvalitet og smak! haha:)

Takk og farvel, vi gikk de 1,5 km hjem og var fremme i god tid så vi lekte og hadde det moro! 14oo var det ingen igjen på p-plassen utenom et liggeunderlag og mange gode minner! :)